Det är drygt 50 år sedan Eksjö Maskin & Truck AB bildades. Sedan dess har mycket hänt i verksamheten och nedan följer några nedslag som varit minnesvärda genom åren.

  • – 1967 grundades MT Eksjö av Lennart Pettersson – då som en reparationsverkstad för lastbilar, släpvagnar och truckar. Adressen var Hultvägen 7 i Eksjö.
  • – 1977 anställdes Claes Andersson som en vanlig arbetare på verksta´n.
  • – 1981 tog Björn Carlström, Claes Andersson och Erik Jonson över verksamheten. Tillverkningen gick över till byggnationer av bärgningsbilar och flisbilar samt gruskassetter. Bland annat byggdes häftiga bilar till Svempa. I slutet på 80–talet blev det mer och mer fokus på flisbilar.
  • – 1983 byggdes en ny lokal och flyttlasset gick till Förrådsgatan 8.
  • – 1991 kom lågkonjunkturen som drabbade hela branschen. MT Eksjö tog in allt som gick att jobba med. Exempelvis lådor till försvaret. Det var även då breddbara trailers kom till. Bland annat byggdes en TV studio till V75.
  • – 1993 startades Eksjöverken upp igen av Claes Andersson och Matti Lehmus via MT Eksjö till en början.
  • – 1998 tog Claes över verksamheten själv i samband med Björns pension. Några år tidigare hade även Erik lösts ut.
  • – 2000 började Dick ”Jesus” Aronsson som säljare och frälste flisbilsvärlden med sitt engagemang.
  • – 2002 rullade den första Flexon ut på MT Eksjö – läs mer om den här.
  • – 2003 slutade Claes att röka, gula Commerce blev ett minne blott.
  • – 2004 byggdes det första lätta släpet om 8500 kg, vilket fortfarande är i stort fokus för MT med just lätta påbyggnationer.
  • – 2008 designades Eksjövagnen, MTs egna släpvagnschassi som byggs hos Eksjöverken. Ytterligare ett steg mot lättare ekipage.
  • – 2011 skapades en testvagn om 7680 kg. En fyraxlad släpvagn som ligger till grund för många konstruktioner framåt.
  • – 2017 anställdes VD Daniel Sandh för att säkra upp för framtiden.
  • – 2018 konstruerades 20-tonnaren som svar på det nya BK4- regelverket. Här finns mer att läsa om första leveransen.
  • – 2019 finns hemliga funderingar kring nya konstruktioner – 44 ton är arbetsnamnet….

 

Många fler minnen och nedslag finns förstås utöver de som nämns ovan. Vilka kommer du ihåg?

« Tillbaka