När 20-tons framvagnen började ta form som en faktisk konstruktion hösten 2018 såddes ytterligare frön hos Eksjö MT. Eftersom flera kunder, med Prima Logistisk i spetsen, var så nöjda med just den framvagnen så kanske det skulle gå att utveckla tanken ytterligare. Hitta en kombination där man kunde få en större nyttolast utifrån BK4 reglerna. En bärighetsklass på vägnätet som utvecklas hela tiden från norr till söder.

Bakom den nybyggda släpframvagnen experimenterades det ytterligare och när biltillverkarna började leverera 10-tons framaxlar på vanliga tre-axlade bilar började fröet gro på riktigt. Ett nytt 44-tons släp såg dagens ljus på ritbordet. 9 tons tjänstevikt och hela 35 tons lastvikt. Konstruktionen skulle därmed innebära en totalvikt om 73 ton, en alldeles utmärkt vikt kopplat till BK4-reglerna. Likaså en effektivare lastvikt än de ordinarie tridem-bilarna med ett vanligt femaxlat släp.

Under mässan i Ljusdal fick 20-tons framvagnen fortsatt positiva reaktioner och numera säljs lika många som 18-tonskonstuktionen. Ett trettiotal ordrar är redan lagda trots att konstruktionen bara funnits i knappt ett år.

Eftersom 44-tonnaren har lämnat ritbordet och blivit till färdiga släp så fanns även den med i diskussionerna i Ljusdal. Trots att ingen färdiga släp fanns på plats då. Under hösten kommer dock de första leveranserna ske och de kunder som vill ligga i framkant får ett fint försprång. För med 73 tons totalvikt kommer man långt…